رییس شورای شهر تهران در مراسم سالگرد شهید شیخ فضل الله نوری گفت که امروز وحدت در کشور، از هر چیزی واجب‌تر است و اگر وحدت نداشته باشیم دشمن از شکاف به وجود آمده برای آسیب رساندن به ایران اسلامی استفاده خواهد کرد.

بزرگداشت شیخ فضل الله نوری

به گزارش همشهری آنلاین، مهدی چمران در مراسم بزرگداشت شیخ فضل الله نوری با بیان اینکه باید از تجربیات تاریخ درس بگیریم، تاکید کرد: «هدف اصلی برپایی مراسم مذهبی و عزاداری در کشور، فهماندن و رساندن هدف الهی اهل بیت (ع) به مردم است. نقطه اصلی پیروزی انقلاب اسلامی، اهمیت تاسوعا و عاشورای حسینی بود و پیروزی ما هم بر اساس عبرت گرفتن از تاریخ است و بچه‌های جنگ هم با تفکر حسینی به خط مقدم رفتند و این تفکر بعدها به جبهه مقاومت انتقال پیدا کرد.»

ایستادگی حماس در مقابل رژیم صهیونیستی

او ادامه داد: «امروز این تفکر برنده به مردم غزه منتقل شده و آنها از تفکر کمونیستی رهبران پیشین خود بیرون آمده و توانستند با گروه کوچکی به نام حماس، لشگر تا بن دندان مسلح رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کنند.»

به گفته چمران برخی شاهان و درباریان ایران در ادوار گذشته قصد داشتند به فرهنگ و زبان بومی کشورمان ضربه بزنند و آن را همانند ترکیه به لاتین عوض کنند. شیخ فضل الله نوری و انقلاب مشروطه مقابل این تصمیمات غلط ایستادگی کردند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که تشکیل شورای نگهبان نیز از زمان مشروطه آغاز شد و امروز می‌دانیم که وجود همچین شورای لازمه کشور است، عنوان کرد: «متاسفانه در بین جامعه مشروطیت، به ویژه میان روحانیون تفرقه‌ای ایجاد شد که نتیجه آن به اعدام این عالم بزرگوار انجامید سپس رضاخان به عنوان مستبدترین شاه تاریخ ایران، روی کار آمد. در دوره رضاخان هم ناگهان قوانین سخت گیرانه‌ای را علیه دین به کار گرفته شد. چنانچه مامورین حکومتی چادر از سر زنان بر می‌داشتند.»

چمران ادامه داد: «ما اگر از موازین اسلامی و قوانین دینی روی گردانی کنیم، یعنی یکی را پذیرفته و دیگری را نپذیریم، نتیجه همان می‌شود که شخصی مثل رضاخان بر ما حاکم شد. انحراف و تشدید دو دستگی، همان چیزی است که دشمن می‌خواهد و اینکه اختلاف نظر وجود دارد اما نباید رو در روی هم بایستیم. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی نیز وقتی همگی با وحدت حول محور امام خمینی (ره) جمع شدیم، پیروزی تضمین شد.»

کد خبر 871400
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha